Portugal

DIA 1

Ben prest, les dues professores Joana Maria i Lisa (i el nostre lledoneret viatger) ens hem aixecat per agafar un vol de connexió cap a Barcelona per després arribar a Lisboa, per participar al curs "Structured educational visit to Schools/institutes and training seminars in Portugal". Tots els participants ens hem trobat a les 15h de l'horabaixa i se'ns ha presentat el programa al qual participarem aquests dies, així com alguna dinàmica de presa de contacte. Acabam el dia ben cansades però amb molt bones sensacions i ganes de conèixer més sobre el sistema educatiu portugués i aquesta ciutat que, de moment, ens ha acollit amb unes temperatures encara primaverals. Bona nit, seguirem informant!

DIA 2

Avui s'ha despert el dia encapotat, però nosaltres hem carregat piles al buffet de l'hotel , ja que teniem una sessió intensa d'explicació sobre el sitema educatiu portugués. El director i professor d'una escola de secundària han explicat les seves vivències i visió del funcionament d'aquest sistema i hem acabat la sessió amb un seguit de preguntes que bonament ens han contestat.

L'horabaixa ens hem concetrat a la Praça dos Restauradores amb el grup per fer un tour guiat per la ciutat. Una guia local ens ha explicat moltes curiositats, així com fets històrics i monuments emblemàtics de la ciutat. Ha estat un horabaixa molt profitós, però hem acabat amb els peus ben blans.

Demà segueix la nostra aventura portuguesa i seguirem informant més i millor.

DIA 3

Avui ha estat un dia molt intès i molt interessant. El matí hem fet la primera visita a un centre escolar públic per conèixer el funcionament i el contexte del centre. Hem entrat a veure diferents classes, na Joana de ciències i na Lisa d'idiomes, i els mateixos alumnes ens han fet de guies. Ha estat una visita molt enrequidora i a la vegada molt interessant i, a més, ens han convidat a berenar i dinar; tot un detall! Hem de dir, però, que tot ens ha semblat molt semblant al que feim al nostre centre en quant al funcionament de les classes i la metodologia que els professors empren a les aules. Això sí, l'escola era almenys tres vegades més gran que la nostra!

Després de dinar, hem aprofitat l'horabaixa per visitar alguns llocs emblemàtics més allà de la capital: hem vist el pont del 25 d'Abril, el Padrao dos Descubrimientos, el Monasterio dos Jerónimos, el barri de Belém i la Torre de Belém i, com no podia ser d'altra manera, hem tastat el dolç més típic portugués: el pastel de Belém o pastel de nata. No tenim paraules per descriure tal delícia... tanta sort que hem caminat molt avui ;)

DIA 4

Molt cansades del dia anterior ens aixecam a trenc d'alba ja que ens espera un altre dia molt intens. A les 8:00h ens trobam amb tot el grup i partim amb bus cap a una escola de la perifèria de la ciutat. És un centre on hi conviuen 22 nacionalitats diferents (d'ètnia gitana, comunitat africana, de països sudamericans, entre d'altres) i on els seus objectius principals són: la integració i la convivència desde el respecte. Ens ha cridat l'atenció el contrats d'infractuctures entre l'escola d'ahir i la d'avui, però a la vegada tenen moltes coses en comú, com ara les ladies (dones encarregades de posar ordre, obrir i tancar els espais i netetar), els canvis de classe sense timbre i l'ús constant dels telèfons mòbils a les aules.

Després de dinar i amb la panxa plena ens hem dirigit cap la ciutat de Sintra, on hem visitat el Palau de Regaleira, els seus jardins i l'espectacular  pou cerimonial, dels quals vos adjuntam algunes imatges a continuació.

Nosaltres ens despedim i demà seguirem les aventures. Bona nit!

DIA 5

Avui dematí després de carregar piles hem continuat amb la ruta de visita d'escoles. Per primera vegada, avui ens han duit a una escola privada, el "Colegio Atlántico" i ha estat una passada en tots els sentits. Només acabades d'entrar per la porta, ja hem vist que enmig de l'edifici principal hi havia un tobogan enorme que connectava el primer pis amb la planta baixa. Les aules, insonoritzades, tenen vidrieres des de les quals es pot veure l'interior i no tenen pissarres, sino que tota la paret està recoberta d'un material per poder escriure-hi i, a la vegada, fer de pantalla de projector. I tot això sense esmentar que tenen un hivernacle enorme, diferents laboratoris, pistes de futbol, tenis, volley... Aquest centre ha anat creixent amb els anys i actualment consta d'uns 1.600 alumnes, i no és d'extranyar amb l'oferta que tenen: ofereixen educació des de nadons i fins al darrer curs abans de l'universitat, combinat amb molts de projectes que es duen a terme. Això sí, tot té un preu. Aquí en teniu un parell d'imatges per a que vos en faceu una idea

I acabam el dia amb una activitat cultural que ens apropa més a l'estil de vida dels portuguesos: anar a sopar i veure un espectacle de fado. Tot ha estat boníssim i la música d'allò més autèntica. Ara ens toca anar a dormir que demà ens hem d'aixecar molt d'hora. Fins demà!

DIA 6

Avui demati ens hem aixecat a les 6:30h del mati per agafar un bus a les 7h per anar a visitar una escola de Coimbra. Hem anat en bus i el viatge ha estat de dues hores. Ens han rebut de la millor manera possible, un grup d'alumnes ens han tocat dues peces de jazz. Aquesta escola és un poc especial perquè a la vegada és conservatori, els alumnes que volen estudiar una carrera professional de música fan els curs d'artístic (música i dansa). Hem fet una visita a un parell d'aules i seguidament hem anat a veure la universitat de Coimbra, la més antiga de Portugal.

La visita per la universitat de Coimbra ha estat molt interessant perquè també ens han ensenyat la biblioteca, que conserva llibres molt antics i de gran valor. Hem acabat la visita dinant al menjador de l'escola i hem passat les darreres hores de l'horabaixa passejant una mica pel centre de la ciutat. I aquí acaba el dia d'avui, després d'unes altres dues hores llargues de bus. Ara toca descansar que demà ja tornam i toca recollir els nostres certificats.

DIA7

El dia s'aixeca assolejat per despedir-mos de la ciutat. Darrer berenar de senyores a l'hotel i directes cap al curs per presentar la feina feta aquests dies amb alguns companys de diferents països que també hi participaven. Acabam molt contentes, amb moltes idees al cap per traslladar als nostres companys i alumnes, i amb el diploma a les mans. No podem estar més que agraïdes de com ens ha acollit aquests dies la ciutat. Obrigada, Portugal!

Gràcies per haver-nos seguit fins aquí , fins a la próxima!